Welkom op Het Muizen en Hamster forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Blue x Jake (blauw x Siamees)

+3
LiefKonijntje
Saskia1982
Bloempju14
7 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Blue x Jake   (blauw x Siamees)  - Pagina 2 Empty Re: Blue x Jake (blauw x Siamees)

Bericht van Chantal di jul 14, 2015 10:56 am

Waarschijnlijk heb je gewoon pech dat het in de lijn zit. Het is echt balen, heb het zelf ook meegemaakt toen ik net begon.

Knikstaart is een recessieve genetische afwijking en komt naar boven als je dus fokt met een ouder met knikstaart of ze er drager van zijn.
Betekend niet alleen dat de vrouwtjes waarschijnlijk drager zijn maar het mannetje waarschijnlijk ook.
Het kan heel lang vermomt blijven maar toch in ene weer tevoorschijn komen.

Het beste is om inderdaad te stoppen met een lijn waar het in voorkomt.
Eruit fokken is volgens mij wel mogelijk maar dan moet je veel generaties fokken en heel goed selecteren.

Vraagje, komen de 2 blauw bontjes die ik van jou heb ook uit deze lijn? Dan weet ik of ik wel of niet met ze kan fokken namelijk.
Chantal
Chantal

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 27-05-15
Leeftijd : 35
Woonplaats : Almere

http://mouse-mania.weebly.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Blue x Jake   (blauw x Siamees)  - Pagina 2 Empty Re: Blue x Jake (blauw x Siamees)

Bericht van Bloempju14 di jul 14, 2015 11:51 am

Chantal schreef:Waarschijnlijk heb je gewoon pech dat het in de lijn zit. Het is echt balen, heb het zelf ook meegemaakt toen ik net begon.

Knikstaart is een recessieve genetische afwijking en komt naar boven als je dus fokt met een ouder met knikstaart of ze er drager van zijn.
Betekend niet alleen dat de vrouwtjes waarschijnlijk drager zijn maar het mannetje waarschijnlijk ook.
Het kan heel lang vermomt blijven maar toch in ene weer tevoorschijn komen.

Het beste is om inderdaad te stoppen met een lijn waar het in voorkomt.
Eruit fokken is volgens mij wel mogelijk maar dan moet je veel generaties fokken en heel goed selecteren.

Vraagje, komen de 2 blauw bontjes die ik van jou heb ook uit deze lijn? Dan weet ik of ik wel of niet met ze kan fokken namelijk.

isis is de moeder van de twee die jij hebt. isis haar zus mies heeft op dat zelfde moment een nest gehad met een knikstaartje er in. de kans is dus dat de kleintjes van isis (waaronder de twee van jou) drager zijn Sad sorry als ik het eerder had geweten had ik je ze niet laten halen Sad
Bloempju14
Bloempju14

Aantal berichten : 105
Registratiedatum : 24-05-15
Leeftijd : 31
Woonplaats : Dronten

Terug naar boven Ga naar beneden

Blue x Jake   (blauw x Siamees)  - Pagina 2 Empty Re: Blue x Jake (blauw x Siamees)

Bericht van Saskia1982 di jul 14, 2015 2:14 pm

Eruit fokken is idd mogelijk, maar dan ben je zeker een paar jaar bezig.
Toen wij ooit begonnen met schildpad zat het er namelijk ook in en aangezien er geen andere schildpad lijn beschikbaar was hebben we toen de lange weg gekozen..
Voordeel voor ons was dat schildpad dominant vererft en we dus elke generatie vers bloed konden inkruisen, bij recessieve kleuren ben je meteen een paar jaar extra kwijt omdat je steeds moet terug kruisen om het gen te behouden.
Het grootste probleem is dat de jongen dan ook niet zomaar weg kunnen als fokdiertjes, omdat het een verborgen afwijking is..
Na een aantal generaties lijnteelt zonder problemen dan ben je er vrij zeker van dat het uit de lijn is, maar 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit.
Helaas geeft nieuw bloed ook geen 100% zekerheid..
Saskia1982
Saskia1982
Admin

Aantal berichten : 594
Registratiedatum : 01-02-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Brielle

http://saskia1982.webs.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Blue x Jake   (blauw x Siamees)  - Pagina 2 Empty Re: Blue x Jake (blauw x Siamees)

Bericht van Bloempju14 di jul 14, 2015 7:45 pm

ik heb met pijn in mn hard beslist om niet meer te fokken met mn blauwtjes Sad ik denk niet dat het mij gaat lukken om het eruit te fokken ik ben pas net begonnen met de genen te onderzoeken.

binnenkort maar opzoek naar nieuwe blauwtjes of dragers. voor nu vond mn schoonma me zo zielig dat mn hele blauwe lijn eruit is dat ze een nieuw muisjes gekocht heeft voor me. een goud agouti belted (ik weet niet of het een echte belted is of dat het toch bont is wat toevallig als een riempje om haar buik zit). ik zal een foto plaatsen in mn foto topic.

dankjullie voor de info ik heb nog een hoop te leren maar ik denk dat ik hier wel goed zit daarvoor Wink
Bloempju14
Bloempju14

Aantal berichten : 105
Registratiedatum : 24-05-15
Leeftijd : 31
Woonplaats : Dronten

Terug naar boven Ga naar beneden

Blue x Jake   (blauw x Siamees)  - Pagina 2 Empty Re: Blue x Jake (blauw x Siamees)

Bericht van LiefKonijntje di jul 14, 2015 9:05 pm

Wat jammer van de blauwe lijn Sad Is nooit leuk om zoiets te ontdekken!
LiefKonijntje
LiefKonijntje
Admin

Aantal berichten : 407
Registratiedatum : 22-05-15
Woonplaats : Middelburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Blue x Jake   (blauw x Siamees)  - Pagina 2 Empty Re: Blue x Jake (blauw x Siamees)

Bericht van Chantal wo jul 15, 2015 10:36 am

Wat balen zeg.

Als de bontjes die ik van jou heb overgenomen oud genoeg zijn kan ik ze wel met elkaar koppelen, dan weten we zeker of er wel of geen knikstaart uit komt.

Voor nu kan ik je helaas niet helpen aan blauw. Maar misschien kan je er via de exoknaag wel weer aan geraken Smile
Chantal
Chantal

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 27-05-15
Leeftijd : 35
Woonplaats : Almere

http://mouse-mania.weebly.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Blue x Jake   (blauw x Siamees)  - Pagina 2 Empty Re: Blue x Jake (blauw x Siamees)

Bericht van Denise wo jul 15, 2015 1:37 pm

Wat balen van de knikstaart! Heel erg jammer is dat..
Succes!
Denise
Denise

Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 24-05-15

https://www.facebook.com/dbmousery?ref=hl

Terug naar boven Ga naar beneden

Blue x Jake   (blauw x Siamees)  - Pagina 2 Empty Re: Blue x Jake (blauw x Siamees)

Bericht van Bloempju14 wo jul 15, 2015 2:20 pm

dankje! blauw is me nog niet gegunt blijkbaar. komt nog wel weer. vind ze zo mooi I love you
Bloempju14
Bloempju14

Aantal berichten : 105
Registratiedatum : 24-05-15
Leeftijd : 31
Woonplaats : Dronten

Terug naar boven Ga naar beneden

Blue x Jake   (blauw x Siamees)  - Pagina 2 Empty Re: Blue x Jake (blauw x Siamees)

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum