Welkom op Het Muizen en Hamster forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Doodsoorzaak muis

5 plaatsers

Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Doodsoorzaak muis

Bericht van Daniel89 vr jul 31, 2015 1:02 pm

Hallo,

Gister zag ik 1 van m'n muisjes, van iets meer dan een jaar oud, soort van verlamd in het hok liggen. Ze ademde nog wel en als je aan d'r pootjes zat gaf ze nog enige reactie. Verder was ze al enorm koud (alsof ze al dood was) en zo slap als een doek. Het opvallendste was dat d'r rug enorm krom en stijf stond. Ik kon de rug ook niet recht krijgen, deze stond helemaal stijf. Ik heb geen breuk in de ruggengraat gevoeld.
Ik heb d'r uit d'r lijden moeten verlossen.

2 dagen ervoor zag ik wel dat ze een bult op d'r voorhoofd boven haar oog had, maar ik dacht er verder niets bij. Eergisteren reutelde ze ook een tijdje maar dat ging later weer over. Een anderhalve maand geleden had ze een ontstoken oogje maar dit was alweer genezen.

Hieronder foto's ter verduidelijking.
Spoiler:

Heeft iemand een idee waaraan de muis is overleden?
Daniel89
Daniel89

Aantal berichten : 12
Registratiedatum : 06-07-15
Leeftijd : 33
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Re: Doodsoorzaak muis

Bericht van Saskia1982 vr jul 31, 2015 5:06 pm

Ziet er uit alsof de muis gewoon aan ouderdom is overleden, daarbij is de kromme rug vaak een van de kenmerken.
Muizen worden helaas gewoon niet zo oud, de een is na een jaartje al hoog bejaard en sommige gaan 2 jaar mee.
Saskia1982
Saskia1982
Admin

Aantal berichten : 594
Registratiedatum : 01-02-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Brielle

http://saskia1982.webs.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Re: Doodsoorzaak muis

Bericht van Daniel89 vr jul 31, 2015 10:35 pm

Saskia1982 schreef:Ziet er uit alsof de muis gewoon aan ouderdom is overleden, daarbij is de kromme rug vaak een van de kenmerken.
Muizen worden helaas gewoon niet zo oud, de een is na een jaartje al hoog bejaard en sommige gaan 2 jaar mee.

Muisje lag wel soort van in coma in het slaaphokje. Weet niet of dat natuurlijk is.

Hmm, 1 jaar en een paar maanden vind ik wel jong. Als ik zo op dit forum lees dat veel muisjes 3 jaar worden. Al was dit wel een dierenwinkel muisje.
Daniel89
Daniel89

Aantal berichten : 12
Registratiedatum : 06-07-15
Leeftijd : 33
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Re: Doodsoorzaak muis

Bericht van Bloempju14 za aug 01, 2015 12:52 am

veel muisjes worden 3 jaar? waar heb je dat gelezen? als en muis 2 jaar word dan is dat al super oud maar de meeste muizen worden tussen de 1 en 2 jaar oud. ik heb in ieder geval nog nooit een muis gehad die ouder dan 1,9 jaar is geworden. Wink
Bloempju14
Bloempju14

Aantal berichten : 105
Registratiedatum : 24-05-15
Leeftijd : 31
Woonplaats : Dronten

Terug naar boven Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Re: Doodsoorzaak muis

Bericht van Saskia1982 za aug 01, 2015 10:14 am

3 jaar is echt een uitzondering hoor, het komt wel voor maar het is echt maar een minderheid die dat haalt.
1a2 jaar is gewoon gemiddeld, als je als fokker een lijn heb waarbij de muizen gemiddeld een leeftijd behalen richting de 2 jaar dan ben je al erg goed bezig.
Ik fok al jaren muizen en heb er al heel wat gehad..
Natuurlijk zitten er een paar extreem oude muisjes tussen die 3 en zelfs 4 jaar oud zijn geworden, daar tegenover staan er ook een paar die 1 jaar net niet gehaald hebben.
Met een gemiddelde tussen de 1,5 en de 2 jaar ben ik al erg tevreden, je blijft ermee bezig maar je moet ook realistisch blijven.
Saskia1982
Saskia1982
Admin

Aantal berichten : 594
Registratiedatum : 01-02-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Brielle

http://saskia1982.webs.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Re: Doodsoorzaak muis

Bericht van Daniel89 za aug 01, 2015 4:33 pm

Hmmm tussen de 1 en 2 jaar is toch wel heel jong als ik het vergelijk met andere knaagdieren. Ik hoop in iedergeval dat mn andere muisjes het nog even volhouden en dat ik bij hun niet de nek hoef te breken om ze uit hun lijden te verlossen.
Daniel89
Daniel89

Aantal berichten : 12
Registratiedatum : 06-07-15
Leeftijd : 33
Woonplaats : Arnhem

Terug naar boven Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Re: Doodsoorzaak muis

Bericht van Hakuna Matata wo sep 30, 2015 7:49 pm

Saskia1982 schreef:3 jaar is echt een uitzondering hoor, het komt wel voor maar het is echt maar een minderheid die dat haalt.
1a2 jaar is gewoon gemiddeld, als je als fokker een lijn heb waarbij de muizen gemiddeld een leeftijd behalen richting de 2 jaar dan ben je al erg goed bezig.
Ik fok al jaren muizen en heb er al heel wat gehad..
Natuurlijk zitten er een paar extreem oude muisjes tussen die 3 en zelfs 4 jaar oud zijn geworden, daar tegenover staan er ook een paar die 1 jaar net niet gehaald hebben.
Met een gemiddelde tussen de 1,5 en de 2 jaar ben ik al erg tevreden, je blijft ermee bezig maar je moet ook realistisch blijven.
Is 3 jaar voor een muis te vergelijken dat een hond 20 wordt?
Hakuna Matata
Hakuna Matata

Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 23-05-15
Leeftijd : 24

Terug naar boven Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Re: Doodsoorzaak muis

Bericht van Saskia1982 wo sep 30, 2015 8:10 pm

Ja dat kan je zeker zo vergelijken..
Gemiddeld redden ze dat niet, maar er zijn zeker dieren die het wel redden.
Saskia1982
Saskia1982
Admin

Aantal berichten : 594
Registratiedatum : 01-02-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Brielle

http://saskia1982.webs.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Re: Doodsoorzaak muis

Bericht van Hakuna Matata wo sep 30, 2015 8:30 pm

Saskia1982 schreef:Ja dat kan je zeker zo vergelijken..
Gemiddeld redden ze dat niet, maar er zijn zeker dieren die het wel redden.
Je had een hond die 29 werd, dat is dan toch vergeleken met een muis die 5 wordt?
Hakuna Matata
Hakuna Matata

Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 23-05-15
Leeftijd : 24

Terug naar boven Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Re: Doodsoorzaak muis

Bericht van Gaze wo sep 30, 2015 8:57 pm

De meeste van mijn muizen zijn nog niet eens 1 jaar geworden. Ze hebben nou eenmaal maar een kort leven.. Waarin ze ook nog vaak ziek worden. Dat is dan ook de reden dat ik er nu mee wil stoppen en toch voor een hamstertje ga.
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Re: Doodsoorzaak muis

Bericht van Saskia1982 wo sep 30, 2015 10:26 pm

Helaas is dat ook mijn ervaring, dat hamsters gewoon over het algemeen minder kans hebben op gezondheidsproblemen en onverwachtse sterfgevallen..
(Al heb je bij hamsters ook geen garanties dat ze allemaal gezond oud zullen worden)
Saskia1982
Saskia1982
Admin

Aantal berichten : 594
Registratiedatum : 01-02-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Brielle

http://saskia1982.webs.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Doodsoorzaak muis Empty Re: Doodsoorzaak muis

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum