Welkom op Het Muizen en Hamster forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Showsyndroom

Ga naar beneden

Showsyndroom Empty Showsyndroom

Bericht van nieki do mei 28, 2015 11:36 am

Het Showsyndroom wordt zo genoemd omdat het voornamelijk voor komt bij muizen met een showachtergrond. Toch is het bij lang niet alle showmuizen zo.

Het mager-worden-en-dan-sterven-syndroom komt al heel erg lang in Engeland voor. Daar werd het doodgezwegen. Immers, een of meerdere keren per jaar kwamen er wel buitenlanders naar de show om muizen te kopen om die mee te nemen naar hun eigen land. En dan ga je toch niet vertellen dat je muizen ziek zijn?

De eerste muizen die uit Engeland werden gehaald met de ziekte waren zilveragouti's en chinchillakleurige muizen. Later waren dit wit DO muizen. In de zilveragoutilijn komt dit nog steeds vaak voor, bij de wit DO muizen is het er ondertussen redelijk uitgefokt door te kruisen met onze "eigen" hollandse wit RO en wit DO muizen. Chinchilla komt hier sowieso niet veel meer voor, zeker niet in shows.

De laatste muizen waarvan ik weet dat ze de ziekte in elk geval hadden zijn de extreem zwarte muizen, in elk geval de eerste generatie uit Engeland.

De benaming "showsyndroom" komt dus omdat de ziekte voor komt bij showmuizen; voornamelijk die met Engels bloed in de lijnen.

--------

Het showsyndroom is te behandelen met een sterke antibiotica, en is dus een of andere bacterie. Omdat salmonella dezelfde symptomen heeft en ook te behandelen is met antibiotica is het altijd maar afwachten welke van beiden het is. Een dierenarts kan sectie verrichten en uitsluitsel geven. Toch zijn er nog vele andere ziekten die dezelfde symptomen hebben; vermagering terwijl muizen wel blijven eten en drinken, uitdrogingsverschijnselen, lusteloosheid en soms een waas over de ogen.

Het syndroom is erfelijk.

Het enige wat je kunt doen om het te voorkomen is zorgen dat je een muis koopt waarbij het syndroom niet in de lijn zit, en verder de kooi schoon houden..

------

Aanvullingen van mijzelf:
Dit is zo'n beetje alles wat ik er van af weet en te horen heb gekregen van betrouwbare bronnen. Er is voor zover ik weet nooit echt onderzoek naar gedaan; alhoewel ik dat bij mijn volgende "syndroommuisje" wel van plan ben te laten doen.

Er wordt/werd dus nooit over gepraat en gewoon mee doorgefokt in Engeland, waardoor het nu ook in Nederland is. Aangezien veel (show)fokkers hier ook met de vermagerde dieren fokken als ze weer beter zijn verspreidt het zich nog steeds..

Aanvulling door Vosje:
Het is erfelijk in die zin dat de natuurlijke weerstand/afweer tegen ziektenverwekkers faald bij deze muizen. Dit heeft te maken met gebrek aan genetische variatie door lijnteelt/inteelt. Wanneer deze dieren onder stress staan door bijv. vervoer, plaatsen in een nieuwe groep of voortplanten, wordt de weerstand dusdanig laag waardoor ze vatbaarder zijn voor bacterieen en virussen. Onze "gewone" muizen hebben een sterkere weerstand waardoor ze ondanks stress meestal niet ziek worden.

Copyright: ayronna / google64
nieki
nieki
Moderator

Aantal berichten : 415
Registratiedatum : 24-05-15
Woonplaats : zuid-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum