Welkom op Het Muizen en Hamster forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Planten, mos en ander groen voor muizen

+2
Chantal
Mariamne
6 plaatsers

Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Mariamne ma jun 22, 2015 10:57 pm

Ik ga (weer) beginnen met muizen, dat is me nogal wat jaren geleden namelijk en ik krijg ontzettend de kriebels om die schattige leukerts weer te zien ronddartelen! Nu ben ik een beetje op onderzoek uit in hoeverre je kleine levende plantjes en/of mos (maar ook andere natuurlijke materialen zoals boomschors en boombladeren) in een terrarium zou kunnen zetten. Ik ben wel bekend met de wilgen en berkentakken voor muizen, maar ik lees specifiek voor muizen niet veel over "groene" dingen.

Ik begrijp dat ik wel moet uitkijken met vocht en de giftigheid met planten, maar zijn er andere zaken waar ik overheen kijk? Op het hamsterforum kan ik wel veel informatie vinden over planten en mos in een kooi bij dwerghamsters, maar ik vraag me af of ik bij muizen dezelfde richtlijnen aan kan houden? Of moet ik op veel andere zaken letten?


Planten, mos en ander groen voor muizen 0dd182b53b8268a4b9d5ad661d795601

Mariamne

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 21-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Chantal di jun 23, 2015 1:25 pm

Ik vraag me af of het handig is aangezien muizen alles onder poepen en plassen.
Daarom wordt het misschien niet zoveel gebruikt bij muizen.
Takken kan je nog makkelijk schoonmaken maar met plantjes weet ik niet of dat zo'n succes zal zijn.

Overigens geef ik mijn muizen wel eens gras of paardenbloemen en dat vinden ze wel lekker om op te eten.
Chantal
Chantal

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 27-05-15
Leeftijd : 35
Woonplaats : Almere

http://mouse-mania.weebly.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Mariamne di jun 23, 2015 8:54 pm

Dank je! Ja ik kan me voorstellen dat het vooral i.v.m. de hygiëne niet heel handig is. Wie weet kan ik het eerst eens met een plantje proberen ... eens kijken hoe dat gaat. Misschien is een heel mos interieur niet echt praktisch. Bovendien ook erg vochtig volgens mij. Er bestaat ook zoiets als Knaagtandje, laat ik dat eerst proberen!

Mariamne

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 21-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Mutt di jun 23, 2015 10:17 pm

Je zou ook kunnen proberen om ze met afscheidingen of in bakjes verschillende soorten bodembedekking aan te bieden (hennep, chinchillazand, schone potgrond etc.), zeker de reguliere bodembedekking zijn hygiënisch in gebruik en een diepe schaal met potgrond oid geeft je de mogelijkheid om het makkelijk te verversen.

Kurkentunnels geven ook al een natuurlijker aangezicht.

Ik vind het prachtig die natuurlijke inrichtingen, maar met muizen is het moeilijker omdat je die toch wel elke week verschoont, terwijl dat bij hamsters minder vaak hoeft gezien die zindelijk kunnen worden gemaakt.
Mutt
Mutt

Aantal berichten : 101
Registratiedatum : 24-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Rianne66 di jun 23, 2015 10:24 pm

ik heb plantjes in mijn muizen hok gehad en doe het soms nog steeds, maar ik heb er eetbare plantjesvoor ze in gezet. ze vonden het geweldig. eerst hebben ze alles heerlijk opgepeuzeld en daarna gespeeld met de aarde. dus als je het netjes wil houden met echte planten in je hok is dat niet echt een optie tongue
Rianne66
Rianne66

Aantal berichten : 12
Registratiedatum : 18-06-15
Leeftijd : 30

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Xandra B. wo jun 24, 2015 9:45 am

Takken van fruitbomen kun je ook gebruiken.
En als natuurlijke bodembedekker is turfmolm zeer geschikt!
(houdt ook nog eens nare geurtjes tegen omdat het de ammoniak uit de urine bindt)
Potjes met allerlei kruiden zijn denk ik het meest praktisch omdat als het op is of te erg vervuild raakt het gemakkelijk uit het hok te halen is.
Een achtergrondposter zou ook nog leuk zijn.

Xandra B.

Aantal berichten : 201
Registratiedatum : 24-05-15
Leeftijd : 53
Woonplaats : Wormerveer (Zaanstad)

http://xandra-s.favorietje.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Mariamne wo jun 24, 2015 11:46 am

Rianne66 schreef:ik heb plantjes in mijn muizen hok gehad en doe het soms nog steeds, maar ik heb er eetbare plantjesvoor ze in gezet. ze vonden het geweldig. eerst hebben ze alles heerlijk opgepeuzeld en daarna gespeeld met de aarde. dus als je het netjes wil houden met echte planten in je hok is dat niet echt een optie tongue

Wat voor soort plantjes heb je allemaal geprobeerd in je hok? En ik kan me voorstellen dat het een grote gezellige bende wordt als ze alles lekker willen uitgraven. Ik hoef niet zo'n gestileerde kooi als op het plaatje bovenin, want dat is niet echt realistisch met muizen lijkt me Razz

Mariamne

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 21-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Mariamne wo jun 24, 2015 11:47 am


Ik las op het hamsterforum over zelf opgekweekte plantjes zoals hier. Ik moet er nog even voor gaan zitten omdat het Duits is Shocked maar hier is ook nog wat te vinden.

http://www.das-hamsterforum.de/index.php?page=Thread&threadID=118458&highlight=gehegebegr%C3%BCnung

Ik ga er wel vanuit dat de "eetbaarheid" van planten het zelfde is voor hamsters als voor muizen. Of gaat dat niet op?

Mariamne

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 21-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Xandra B. wo jun 24, 2015 12:14 pm

Mariamne schreef:
Ik ga er wel vanuit dat de "eetbaarheid" van planten het zelfde is voor hamsters als voor muizen. Of gaat dat niet op?

Daar kun je van uit gaan.

Xandra B.

Aantal berichten : 201
Registratiedatum : 24-05-15
Leeftijd : 53
Woonplaats : Wormerveer (Zaanstad)

http://xandra-s.favorietje.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Bloempju14 wo jun 24, 2015 12:45 pm

ik heb een oude hamster kooi gevuld met schone potgrond (zonder mest of extra voeding) en daar strooizaad voor vogels, peterselie en zonnebloempitten in gedaan. de peterselie was zo op Razz
ik heb ze ook niet dagen lang in dit hok vaak maar een half uur per week maar ze lijken het wel fijn te vinden lekker te kunnen wroetten in de aarde

Planten, mos en ander groen voor muizen 20150624_123921_zps6hj4imkm
Bloempju14
Bloempju14

Aantal berichten : 105
Registratiedatum : 24-05-15
Leeftijd : 31
Woonplaats : Dronten

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Mutt wo jun 24, 2015 1:46 pm

Knaagdiergras (kattengras) wordt ook veel gebruikt, volgens mij wordt het dan wel aangeraden om de potgrond/zaadjes zelf af te dekken (bloempotje inzaaien met gaas erover, zodat ze uiteindelijk wel bij het gras kunnen). Daar is vast ook meer over te vinden op het hamsterforum!


Laatst aangepast door Mutt op wo jun 24, 2015 9:53 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Mutt
Mutt

Aantal berichten : 101
Registratiedatum : 24-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Mariamne wo jun 24, 2015 6:17 pm

Goeie Tips! Bedankt allemaal. Fijn om te lezen dat het wel gedaan wordt bij muizen! Ik ga wat dingen uit proberen!

Mariamne

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 21-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Mariamne zo jun 28, 2015 5:52 pm

Zou ik ook zoiets als dit kunnen proberen? Een graan/ grassoort gewoon geplukt uit het veld en met heet water omgespoeld.

Planten, mos en ander groen voor muizen 2ed2qki

Mariamne

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 21-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Xandra B. zo jun 28, 2015 7:54 pm

Tuurlijk kun je het proberen!
Let wel op waar je het vandaan haalt,want er wordt nog steeds gif gespoten door gemeenten.

Xandra B.

Aantal berichten : 201
Registratiedatum : 24-05-15
Leeftijd : 53
Woonplaats : Wormerveer (Zaanstad)

http://xandra-s.favorietje.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Mariamne zo jun 28, 2015 10:39 pm

Ja denk je? Ik vind het nogal spannend wat ik er wel en niet in kan zetten. Of het bespoten is weet ik niet natuurlijk, maar het komt nogal van een "wild stukje" dus heb het vermoeden van niet. Ik ga het proberen. De kleintjes komen dinsdag in hun nieuwe woning wonen! We zullen zien Very Happy bounce cheers

Mariamne

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 21-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Xandra B. zo jun 28, 2015 10:57 pm

Ook niet plukken langs een (drukke) weg ivm. uitlaatgassen.

Xandra B.

Aantal berichten : 201
Registratiedatum : 24-05-15
Leeftijd : 53
Woonplaats : Wormerveer (Zaanstad)

http://xandra-s.favorietje.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Bloempju14 do jul 02, 2015 11:34 pm

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/80214-wat-mogen-muizen-eten-en-wat-niet.html

hier een linkje van wat muizen wel mogen eten en wat niet. hier staan een hoop planten tussen die ze niet mogen eten en welke wel dus misschien hebben jullie er wat aan.
Bloempju14
Bloempju14

Aantal berichten : 105
Registratiedatum : 24-05-15
Leeftijd : 31
Woonplaats : Dronten

Terug naar boven Ga naar beneden

Planten, mos en ander groen voor muizen Empty Re: Planten, mos en ander groen voor muizen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum