Welkom op Het Muizen en Hamster forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

+6
Esther180
Ccindy
Bloempju14
nieki
Chantal
Gaze
10 plaatsers

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 do jul 09, 2015 9:40 pm

Hallo allemaal!

Ik ben helemaal nieuw in deze hobby. Op het moment heb ik geen muizen of kooi of wat dan ook. K ben helemaal blanco aan spullen, maar ook als het gaat om ervaring of kennis. Op internet zoek ik van alles over aanschaf en inrichting, maar sites spreken elkaar tegen. Op de ene site staat bijvoorbeeld dat stro goed is als ondergrond, de ander zegt dat dit te stoffig is en dus slecht. Geperst hout vindt de ene site ideaal en de andere site zegt dat dit giftig is voor ze. Dit is voor een leek zoals ik erg verwarrend.

Ik ben van plan om alleen vrouwen te gaan houden. Hoeveel weet ik nog niet precies. Ik denk 2,3 of 4, afhankelijk van hoe groot de bak zal worden. Ik ga waarschijnlijk kleurmuizen kopen bij een goede fokker.

Nu is mijn vraag: waar moet ik op letten bij een hok? En wat kan ik als beste als bodembedekking gebruiken? Ook wat voor voer vind ik lastig. Gemengd schijnen ze kieskeurig te zijn en niet alles binnen te krijgen, maar geperst vinden ze dan weer niet lekker voor elke dag.

Zoals jullie nisschien al merken, ben ik erg onzeker over wat het beste is voor de dieren. De muizen haal ik pas in September, dus ik heb genoeg tijd om van alles te halen en op te zoeken. Jullie hulp is daarbij zeer welkom Smile

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze vr jul 10, 2015 11:26 am

Qua hok is het natuurlijk hoe groter hoe beter. Er is ook een rekensommetje voor te vinden op het oude forum (kan het wel voor je opzoeken als je wil). Bodembedekking.. Dat is denk ik vooral uittesten wat je het fijnst vind. Ik gebruik zelf back2nature, vrij prijzig maar het stoft niet en de muizen stinken echt een heel stuk minder dan met andere bodembedekking. Ik zou geen hooi/stro in het hok leggen, het is vrij stoffig, ze kunnen er ademhalingsproblemen van krijgen en mijt/schurft etc. Sowieso alles wat veel stof bevat zou ik dus vermijden. Ik zelf geef ze 2 keer in de week gemengd voer, voor de afwisseling. Voor de rest geperste brokjes die allemaal hetzelfde zijn. En tussendoor dingen die ik zelf eet, rijst, pasta etc.. Smile

Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van nieki vr jul 10, 2015 12:12 pm

eigenlijk deed ik hetzelfde als Gaze, alleen ik gebruikte maisresten als bodembedekking, corbo genaamd. stoft ook niet, bij hout kan t giftig zijn, dat ligt eraan welk houtsoort er gebruikt is en dit staat niet altijd op de verpakking. Spar/dennenhout is giftig voor ze. Daarom zou ik voor de zekerheid geen hout kiezen.

als je een tralie kooi koopt let dan op de tralie afstand, 0,5 cm of zo dat je pink er niet doorheen gaat.. Wink een tralie kooi geeft meer ventilatie dan een aquarium of bak, maar ook meer tocht. Ik had zelf een dunabak, met bovenop tralies voor de ventilatie.

dus kijk wat je zelf prettig vind om schoon te maken, in te strooien en als voer wil gebruiken, ook mijn ervaring is gemengde brok goed ivm het lekkers eruit halen en dikker worden... Wink

veel plezier met de voorpret
nieki
nieki
Moderator

Aantal berichten : 415
Registratiedatum : 24-05-15
Woonplaats : zuid-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 vr jul 10, 2015 1:22 pm

Bedankt voor jullie reacties! Dan ga ik denk ik maar gewoon een keertje naar een dierenwinkel om te kijken wat er allemaal op de markt is.

Qua kooi vind ik lastig, omdat elke soort wel een nadeel heeft. Hebben jullie daar nog tips voor?

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze vr jul 10, 2015 10:01 pm

Ik gebruik zelf een terrarium. Dit spreekt mij meer aan, omdat je er beter doorheen kunt kijken en het tocht niet. Ik heb ook een tralie kooi (voor zieke muisjes), hieraan vind ik het fijn dat je veel op kunt hangen en de geur blijft er niet zo erg in hangen als in een terrarium. Wel vliegt er vaker bodembedekking uit, kun je er niet zo makkelijk doorheen kijken en moet je zoals eerder gezegd uitkijken met tocht.

Het is maar net wat je meer aanspreekt en waar je het neer wil zetten denk ik. Smile

Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 vr jul 10, 2015 10:31 pm

Het idee is op de tafel. Daar zet ik nooit wat neer :p

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 za jul 11, 2015 2:31 pm

In de weekenden ben ik thuis, dus kan ik de muizen niet zelf voeren. Is er een muizenvoersysteem in de handel of kunnen ze wel een poosje zonder?

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze za jul 11, 2015 6:39 pm

Zolang je genoeg voer en water geeft (in een flesje dan wel, in een bakje gooien ze mss bodembedekking in het water). Kan dat best, ik doe het ook vaker. Alleen als je een zieke muis hebt (en dat komt nog al eens voor, bij mij althans) die iets toegediend moet krijgen is het wel een beetje onhandig..
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 za jul 11, 2015 6:41 pm

Dus voor 2 dagen voer erin kan geen kwaad? Ik las dat ze zichzelf dood kunnen eten bij teveel voer :s

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Saskia1982 za jul 11, 2015 7:16 pm

Hier krijgen de muizen sowieso maar om de dag voer, dan eten ze de tweede dag de brokjes die ze minder lekker vinden, ik voer gemengd voer..
Als je een weekend weg gaat kan je ook een stuk groenvoer in het hok leggen, flesjes willen nog weleens ongemerkt verstopt raken.
Appel, paprika en komkommer krijgen de muizen hier.
Wel even zorgen dat je ze went aan het eten van veel groenvoer.
Saskia1982
Saskia1982
Admin

Aantal berichten : 594
Registratiedatum : 01-02-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Brielle

http://saskia1982.webs.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze za jul 11, 2015 10:54 pm

Sommige muizen vreten zich wel eens vol, maar over het algemeen valt dat wel mee volgens mij. Ik voer ze ook niet elke dag, alleen als ik zie dat het bakje leeg is en er geen eten meer door het hok ligt.
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 zo jul 12, 2015 12:06 am

Ah, oke. Super! Dan kan ik ze wel houden Very Happy

Hoeveel groenvoer kan ik ze t beste geven om ze eraan te laten wennen?

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Saskia1982 zo jul 12, 2015 12:13 am

Om de dag een klein stukje en in de avond weer weg halen.
Muizen die al gewent zijn daar leg ik meteen nieuw groenvoer bij als ik het oude weghaal, nou krijgen ze hier wel heel veel groenvoer hoor (in feite hebben ze 24/7 groenvoer tot hun beschikking)
Saskia1982
Saskia1982
Admin

Aantal berichten : 594
Registratiedatum : 01-02-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Brielle

http://saskia1982.webs.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 zo jul 12, 2015 1:18 pm

Oke, dan kan ik dat ook proberen!
Ik ga waarschijnlijk de fun area leon kooi kopen. Het idee is nu dat er drie muisjes in komen te zitten. Op internet zie ik dat het drie verdiepingen heeft, weten jullie toevallig of deze te verplaatsen zijn of eruit kunnen? Ik wil graag een avontuurlijke kooi, waarin ze niet alleen via trappetjes omhoog kunnen, maar ook via kleedjes, touwen en buizen. Smile

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze zo jul 12, 2015 3:26 pm

Ik heb geen idee, ik zie wel dat het houten plateaus heeft. (of heb ik dat verkeerd gezien?)
Misschien dan sowieso beter om deze te lakken, want dat gaat gegarandeerd ontzettend stinken!
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 zo jul 12, 2015 5:05 pm

Bedankt voor de tip!

Ik heb net een kijkje genomen op het oude forum om ideeën op te doen voor de inrichting. Nu zie ik dat de meeste van jullie de muisjes houden in een terrarium, dus daar ben ik naar gaan zoeken. En wat blijkt? Het is nog goedkoper ook dan een traliekooi Very Happy

Dus nu heb ik mijn oog op een terrarium van 100 x 40 x 60 voor mijn drie muisjes. (of de staande: 40 x 60 x 100, wat is beter?) Alleen vraag ik mij nog af hoe dat moet met de ventilatie? Ik zie dat jullie een gaas-dak maken, maar hoe doe je dat? Door glas kijken lijkt me veel mooier dan door tralies. Een terrarium, is dat makkelijk schoon te maken? En zijn de muisjes dan makkelijk tam te maken? (in het kader van makkelijk te pakken :p ) En moet er dan een terrariumslot op?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Ik vind het echt super dat jullie me zo willen helpen Very Happy

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze zo jul 12, 2015 5:24 pm

Ik zou sowieso voor het grootste loop oppervlak aan een stuk gaan. Smile En de meeste terrariums hebben van zich zelf al een ventilatie strip. Mocht je een aquarium nemen dan kun je hem gewoon open laten of zelf een deksel knutselen (met gaas is dan wel handig voor de ventilatie + je kunt leuke dingetjes ophangen). Ook staan er op marktplaats vaker leuke terrariums/aquariums/gerbilariums die al een deksel hebben.

Ik vind het lekker makkelijk schoon te maken en een slotje is niet nodig. (tenzij je een kat hebt misschien). En ja hoor ik denk dat het qua tam maken zelfs wel handiger is dan de meeste traliekooien, omdat die vaak maar een klein deurtje hebben waardoor je er niet heel goed bij komt.

En goed om te zien dat je je er zo in verdiept voordat je de beestjes in huis haalt.
Kunnen sommige mensen nog wat van leren!
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 zo jul 12, 2015 6:01 pm

Dan wordt t een terrarium, dat kijkt ook prettiger dan tralies. Dan ga ik voor de 100 x 40 x 60. De bovenkant heeft idd een ventilatiestrip van 50 x 5,5 cm. Zou dit genoeg zijn? Ik wil graag extra verdiepingen maken hier en daar, waar maken jullie die van? Ik zag bij sommige ikea-dingetjes? De ventilatiestrip aan de bovenkant, kunnen daar dingetjes aan gehangen worden? (De strip maak ik 100 cm breed als dit kan)

Bedankt voor je compliment Smile

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze di jul 14, 2015 10:42 am

Je zou er glazen plateau's in kunnen lijmen, maar idd ook een verdieping inzetten.
Ik heb zelf een glazen verdieping van pets-dream.nl
Ook kun je met zuignapjes dingen ophangen in een terrarium. Smile
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 za jul 18, 2015 12:25 pm

Bedankt voor je reactie!
Ik heb even op de site gekeken, en er zijn inderdaad leuke dingetjes om een plateautje/verdieping te maken. Alleen verreweg (eigenlijk alle) bevestigingsdingen zijn voor traliekooien. Ik kan niks vinden met zuignappen om het aan glas te bevestigen.

Hoe lossen jullie dit op? Anders misschien toch een traliekooi? Neutral

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van nieki zo jul 19, 2015 10:39 am

zuignapjes kun je ook wel eens bij de wibra,big-bazaar, action of zo los krijgen. of zelfs een zeepbakje met zuignapjes, dan heb je een klein plateautje.. Wink soms moet je bij muisjes qua inrichting héél creatief zijn... Wink
nieki
nieki
Moderator

Aantal berichten : 415
Registratiedatum : 24-05-15
Woonplaats : zuid-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 zo jul 19, 2015 11:32 am

Daar zat ik ook aan te denken ja Wink

Enige nadeel van terra vind ik de ventilatie, maar ik kan er een extra strip in laten zetten aan de voorkant, dus dan gaat dat denk ik wel. Nu nog puzzelen over de inrichting Very Happy

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van nieki ma jul 20, 2015 2:13 pm

succes
nieki
nieki
Moderator

Aantal berichten : 415
Registratiedatum : 24-05-15
Woonplaats : zuid-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 ma jul 20, 2015 3:49 pm

Dankjewel! Inmiddels een vervoerbox gehaald. Ik zag een mooie traliekooi van 80x 50 x 60, die wilde ik gebruiken als vakantiekooi, maar de tralieafstand was 1 cm, dus ik heb t maar niet gedaan. Die vrouw zei dat ze makkelijk in een kleine kooi konden en vond t idee dat k ze wat ruimer wilde houden een beetje apart. Het lijkt wel of ze niet willen dat muizen een grote leefomgeving hebben? Grote kooien zijn gewoon niet te koop.. Wel jammer.. Die kooi was half geld :p

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze ma jul 20, 2015 6:55 pm

Raar genoeg hebben veel verkopers in dierenwinkels totaal geen idee van wat nou wel of niet goed is voor de diertjes. Heb een Pets Place naast de deur en heb al een aantal keer een discussie met de eigenaar gehad als ik weer eens hoorde wat voor slecht advies hij gaf. Bij de Intratuin hier zijn ze al wat beter op de hoogte maar verkopen ze alsnog de mega kleine kooitjes. We kunnen alleen maar hopen dat meer en meer mensen hun kennis gaan vergroten wat betreft het houden van dieren en er zo steeds minder dierenleed zal zijn. Neutral
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum