Welkom op Het Muizen en Hamster forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

+6
Esther180
Ccindy
Bloempju14
nieki
Chantal
Gaze
10 plaatsers

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Mutt ma jul 20, 2015 10:17 pm

Leuk dat je aan kleurmuizen wil beginnen, grappig jouw situatie komt erg overeen met die van mij Very Happy

Als bodembedekking (op een studentenkamer) kan ik trouwens back2nature erg aanraden, ik heb er zelf 4 in een meterkooi en verschoon elke week en ruik ze zo nooit. Ik heb een tijd hennep gebruikt (en gebruik dat in de vakantiekooi) maar dat begon na 4/5 dagen toch echt te ruiken.
Ik schep zelf altijd met back2nature altijd de vieze stukken eruit (onder huisje/trappetje/tunnel e.d.), dan schep ik de relatieve schone bodembedekking in een tas en zuig de laatste vieze resten met de meeste keutels op. Dan boen ik alles schoon met warm water en eens in de zoveel tijd met dettol. Alles droogmaken en dan de oude 'schone' bodembedekking er terug in en aanvullen met verse en dit husselen. Werkt voor mij super en scheelt toch wel omdat back2nature toch best prijzig is en het met een meterkooi anders vrij hard zou gaan.

Esther180 schreef:Dankjewel! Inmiddels een vervoerbox gehaald. Ik zag een mooie traliekooi van 80x 50 x 60, die wilde ik gebruiken als vakantiekooi, maar de tralieafstand was 1 cm, dus ik heb t maar niet gedaan. Die vrouw zei dat ze makkelijk in een kleine kooi konden en vond t idee dat k ze wat ruimer wilde houden een beetje apart. Het lijkt wel of ze niet willen dat muizen een grote leefomgeving hebben? Grote kooien zijn gewoon niet te koop.. Wel jammer.. Die kooi was half geld :p

Mijn ervaring is dat 1 cm goed te doen is hoor! Mijn vakantiekooi is ook een traliekooi en heeft een tralieafstand van 1 cm (Savic Knaagdierenkooi Habitat XL). Mijn kleinste dame past daar zelfs niet tussen. De fokker heeft zelfs voor ze naar mij kwamen (en dus nog vrij jong waren) getest of ze er niet doorheen gingen en dat lukte ze niet. Ik heb wel showmuizen trouwens, maar de kleinste (Qappuccino) is wel aan de kleine kant dus.

Als je wil kan ik wel even een fotootje maken om haar grootte te vergelijken met de rest en de tralies, om je een idee te geven Wink
Mutt
Mutt

Aantal berichten : 101
Registratiedatum : 24-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 ma jul 20, 2015 11:50 pm

Heel graag! Very Happy

Op internet lees ik overal dat 1 cm te klein is, omdat ze er makkelijk doorheen zouden kunnen.

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 di jul 21, 2015 11:20 am

Ik ben nu erg gaan twijfelen. Eerst wilde ik een terrarium nemen, omdat dat prettiger kijkt. Maar als ik nu vanuit het diertje kijk, is misschien een tralie-kooi een betere optie. Dan kunnen ze daar tegenop klimmen, wat met glas natuurlijk niet kan. Ook met inrichten is tralie makkelijker om dingen aan vast te maken. Ik ben weer terug bij af. Ik heb geen idee meer wat ik moet gaan halen.

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Chantal wo jul 22, 2015 11:45 am

Ik zou gaan voor een dichte bak.
Of een duna kooi of een aquarium of terrarium.

Bedenk wel dat muizen in traliekooien behoorlijk vies zijn. Ze piesen alles onder en je hebt dus veel meer schoonmaakwerk. Ze houden ook nog wel eens van graven en je bodembedekking ligt dan ook wel eens naast de kooi.
Ook het op de tocht staan is voor mij een reden om niet te kiezen voor een traliekooi. Ze zijn al zo gevoelig op de longen.

Ik heb zelf bakken en aquariums met een gazen bovenkant. Zo kan je alsnog een hoop ophangen en bevestigen. Ik geef ze takken en touwen om in te klimmen en heb erg tevreden muisjes Smile

Mijn keuze zou het dus niet zijn.
Chantal
Chantal

Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 27-05-15
Leeftijd : 35
Woonplaats : Almere

http://mouse-mania.weebly.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Mutt wo jul 22, 2015 5:42 pm

Ik heb het nagezocht, de tralieafstand is zelfs 11 mm:
Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Foto-QBHG3J8Y-D

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Foto-ERDUDJ8V-D

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Foto-F7WXJDBY-D


Ik ben zelf erg blij met mijn aquarium met hangmatjes, touwen, takken, bakjes e.d. kan je veel hoogteverschillen creëren. Neem anders eens een kijkje op het hamsterforum daar heb ze al een langer lopend huisvestingstopic. Ik weet dat mensen bij een terrarium soms een van de schuifruitjes eruit halen en vervangen door tralies (van een oude kooi)
Anders is misschien een kooi zoals mijn vakantiekooi iets voor je? Dat is een hoge dichte bak met daarop een traliekooi dan heb je een beetje van beide.
Mutt
Mutt

Aantal berichten : 101
Registratiedatum : 24-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 do jul 23, 2015 4:45 pm

Die muizen zien er vrij groot uit op de foto. Bedankt voor de tip over het hamsterforum! Ik zal daar eens een kijkje nemen.

Inmiddels heb ik een terrarium gekocht van 80 x 50 x 50. Of dit de vakantie- of gewone bak wordt weet ik nog niet, dat hangt ervan af hoe groot de tweede bak zal worden :p

Ik zit eraan te denken om de zijkanten van het terrarium te voorzien van gaas of iets dergelijks, zodat ze daar tegenop kunnen klimmen maar ik er ook dingen aan vast kan maken.

Er gaan nu echt dingen gebeuren, ik krijg er steeds meer zin in Very Happy

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van nieki vr jul 24, 2015 4:00 pm

leuke kriebels, en creatief, ben benieuwd naar t eind resultaat, veel plezier ermee
nieki
nieki
Moderator

Aantal berichten : 415
Registratiedatum : 24-05-15
Woonplaats : zuid-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 ma jul 27, 2015 12:49 pm

Ik heb wat bakjes en takjes gehaald (allemaal wilg). Door de storm waren grote wilgentakken afgebroken, dus daar heb ik wat van meegenomen (goedkope inrichting :p )

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van nieki ma jul 27, 2015 1:18 pm

ja ik las t, leuk
nieki
nieki
Moderator

Aantal berichten : 415
Registratiedatum : 24-05-15
Woonplaats : zuid-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 do jul 30, 2015 7:11 pm

Zo, daar ben ik weer. Het wil nog niet erg opschieten. Ik twijfel erg over de inrichting. T liefst deed ik alles van hout, maar k ben bang dat ze alles op zullen eten en dus kijk ik nu vooral naar plastic troep. Hoe bevestigen jullie dingen (klimtouwen etc) aan glas? Met zuignappen?

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 vr jul 31, 2015 12:29 pm

Ik heb alles van hout besteld. Ik kijk wel of ze t heel laten. Voor de bodem wil ik beukensnippers gaan gebruiken. Ook heb ik een SS gehaald. 16,5 cm. Is dit groot genoeg of moeten ze dan alsnog de rug krommen en kan ik beter een maatje groter halen? Alvast bedankt! Smile

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze vr jul 31, 2015 5:27 pm

Ik denk dat dat knagen wel mee zal vallen. Het schoon houden word meer een uitdaging denk ik Razz Ik heb 2 silent spinners in de medium maat gehad en beide kregen mijn muizen deze niet aan het draaien omdat ze te licht ervoor waren.. dus zou zeker geen maat groter nemen.
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 vr jul 31, 2015 5:34 pm

Welke spinner gebruik jij dan? :p

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 vr jul 31, 2015 8:44 pm

Inmiddels ook beukensnippers in huis gehaald. Morgen komt de bestelling binnen dus kan ik hem gaan inrichten! Ook heb ik een tweede terrarium gekocht. Ook deze van 80*50*50. Deze wordt op maat gemaakt, dus daar moet ik nog een dag of 10 op wachten. Maar de voorbereidingen zijn bijna klaar! Very Happy Ik ben nu op zoek naar een goede muizenfokker.

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze za aug 01, 2015 9:00 pm

Ik had eerst een SS online besteld, maar deze draaide heel stroef. (mijn muizen kregen hem niet aan het draaien). Echt alles geprobeerd maar hij ging gewoon niet beter. Toen heb ik maar een flying saucer besteld en deze werkt echt super. Nu heb ik paar weken geleden toch weer een SS gekocht in de dierenwinkel omdat ik dacht dat die 1e gewoon kapot was. Maar weer hetzelfde verhaal.. Ik heb ze vergeleken met het rad van mijn huisgenootje die wel goed draaide en blijkbaar hebben de nieuwe spinners een ander soort as waardoor die stroever draait -.- Dus hopelijk werkt de jouwe wel goed!
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 za aug 01, 2015 9:36 pm

Hij draaide wel wat stroef, maar dat kan ook komen omdat ie zo strak aangespannen is. Hij zit nu nog in de verpakking. Achja, ik zie wel. Garantie is nu toch bijna voorbij :p

Ik vind t leuk dat jullie meedenken/reageren Smile

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Saskia1982 zo aug 02, 2015 10:52 am

Er zit een productiefout in de nieuwste levering silent spinners, normaal horen ze wel heel soepel te draaien..
Saskia1982
Saskia1982
Admin

Aantal berichten : 594
Registratiedatum : 01-02-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Brielle

http://saskia1982.webs.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze zo aug 02, 2015 3:04 pm

Echt waar? De eerste had ik in april gekocht en de nieuwe een paar weken geleden. Lekker dan.. Sad
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 za aug 08, 2015 7:01 pm

Die van mij piept gelukkig niet. Het tweede terrarium vanmiddag opgehaald. Ook heb ik drie touwen en een hangmat gemaakt.

Ik ben nu op zoek naar muizenvoer, maar ik kan alleen voer vinden waarin alles gemixed is. Waar kopen jullie je voer waarvan alles in één staafje zit? Alvast bedankt! Smile

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Bloempju14 za aug 08, 2015 11:44 pm

zoek op beslist .nl eens naar knaardrier brokken, ik heb ze meestal van ranzijn
Bloempju14
Bloempju14

Aantal berichten : 105
Registratiedatum : 24-05-15
Leeftijd : 31
Woonplaats : Dronten

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 zo aug 09, 2015 3:18 pm

Bedankt voor de tip! K zal daar eens gaan kijken. Smile

Waarschijnlijk haal ik ze in September als de uni weer begonnen is. Zal ik ze de eerste weekenden mee naar huis nemen of is het beter ze daar te laten (zonder eten)? Ik twijfel een beetje. K zou ze liever meenemen, want dan zien ze me meer en kan ik ze voeren, maar misschien is dat te stressvol? Of zou dat meevallen? Ik kan ze ook niet in 1 week laten wennen aan groenvoer..

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze ma aug 10, 2015 12:57 am

ik haal het vrijwel altijd bij de Petsplace. Ze hebben hier verschillende soorten labbroken.
En geen idee.. Je kan ze in ieder geval echt wel een weekend alleen laten met een bakje eten en flesje drinken. Smile  En wat bedoel je met laten wennen in 1 week? Ik geef ze af en toe 'n stukje groen, heb ze nooit echt laten wennen. Mijn muizen nemen allemaal toch maar n paar hapjes en dan zijn ze er wel klaar mee haha.

Oja en dat je rad niet piept wil dus niks zeggen.. Die van mij piept ook niet. Maar werkt dus niet als de muisjes erin proberen te rennen. Neutral
Ik zou hem iig proberen heel uit de verpakking te halen en dan uit te testen met n muisje, zodat je hem nog terug kunt sturen.. als je nog binnen de tijd hiervoor bent.
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Mutt vr aug 14, 2015 8:11 pm

Ik zou ze in de weekenden lekker thuis laten (met een bakje voer en water) en veel in de hand nemen/uit de hand voeren en bij de kooi zitten 's avonds als je er wel bent. Als je ze iets eerder haalt kan je ze bij je ouders al tam maken deze weken of kan je ze pas later ophalen?

Dit zijn mijn eerste muizen dus geen idee hoe groot mijn dames zijn vergeleken met de standaardmuis maar Qappu is in ieder geval voor een showmuis (van de fokker) ielig.
Mutt
Mutt

Aantal berichten : 101
Registratiedatum : 24-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Esther180 vr aug 14, 2015 10:43 pm

Ze daar laten lijkt me inderdaad minder stressvol. Ik lees alleen hier en daar dat muizen zich dood kunnen eten, daarom ben ik er een beetje huiverig voor...

Esther180

Aantal berichten : 67
Registratiedatum : 09-07-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gaze za aug 15, 2015 12:35 am

Zou me daar geen zorgen over maken. Ik heb echt altijd het eetbakje vol met voer liggen en ze eten alleen wat ze nodig hebben. Er zijn natuurlijk wel eens muisjes die zich vol vreten maar ik heb dat bij mijn muizen nog nooit gezien.
Gaze
Gaze

Aantal berichten : 99
Registratiedatum : 30-05-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting - Pagina 2 Empty Re: Hulp gevraagd bij de aanschaf en inrichting

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum